Tips menjadi penulis online yang bagus

02:56 anas 0 Comments

Ramai yang bertanya macam mana nak jadi writer yang bagus kan? Well, saya sendiri pun kalau boleh nak jadi writer yang bagus. So, apa yang saya buat untuk dapatkan jawapan kepada soalan ni?

1.     Saya tanya kawan-kawan yang ada blog

Jawapan yang diberikan oleh blogger adalah simple – Ko kena istiqomah. Buat je hari-hari sampai bila ko tak menulis, ko akan rasa janggal. Betul jugak kan? Tengok VivyYusof, dia dah blog sejak 10 tahun sudah. Tu pasal dia boleh meletop sekarang nie. So, apa lagi? Isqiqomah and consistency is the key.

2.     Saya tanya pemilik online portal

Syukur sebab saya ada kawan yang mempunyai online portal femes iaitu siraplimau.com. Tips yang beliau berikan adalah belajar untuk menulis header yang bagus, catchy, negative dan sebagainya. Dia suruh saya belajar dari ohbulan dan vocket. Apa yang saya buat? Saya buat excel file dan sediakan keywords berdasarkan info dari google. Dari situ, saya perahkan otak saya untuk mendapatkan headline yang menggila.  Headline adalah asas penting yang akan menyebabkan pembaca sangkut dengan penulisan kita. Jika kita ambil sambal lewa saja, berkemungkinan kita akan kerugian dari segi pembaca.

3.     Belajar from the #MrKnowsEverything iaitu #MrGoogle

Mr Google adalah tempat terbaik untuk menyelesaikan masalah yang terdapat dalam kepala otak. Taip je sesuatu contohnya “macam mana nak jadi penulis” atau “how to write”, macam-macam laa info yang akan keluar.

 So, like a lot of advice yang saya terima, writing takes time. We all need practice, patience and commitment. Takleh acah-acah taik ayam. Macam saya yang sememangnya online entrepreneur, saya kena commit to writing. Why? Reason is to improve the traffic and also to improve visibility.

Anda tau tak salah satu cara untuk generate a lot of traffic ke dalam website adalah dengan mempunya a good blog linked to the website? Haaa…Kalau tak tau, pi study. Kalau dah tahu, perhaps you can share your experience on this matter.

Till we meet again.


You Might Also Like

0 comments: