Pengalaman menarik bersama penjual alatan jahit di Semua House

03:16 anas 0 Comments


Semua House


Siang tadi saya ke ‘Semua House’ untuk beli piping telekung. Kami order di salah sebuah kedai menjahit di sana. 

Erin kata total yang saya perlu bayar untuk piping tadi ialah RM 580. So masa bayar, saya cuma hulurkan RM 600 dan perkara ajaib berlaku. Dia bagi saya RM 80 baki. 

Tauke : “Boss, u punya balang RM 520. Saya juai satu piping RM 6.50. Bukan RM 7.00” 

Saya : “ Thank you boss. Tapi boss, I ada satu soalan. Apa pasai u bagi discount? I tarak mintak pun." 

Tauke : “ Kami sudah 60 tahun berniaga woo. Kami mesti bagi diskaun kalau customer beli banyak. Tarak mintak pun kami mesti kasi woo.” 

Saya : “ Tapi boss, u boleh untung extra maa. I bukan confirm datang lagi.”

Tauke : “U datang atau tak, saya mesti mau kasi. Saya untung sikit sudah laa. Janji u happy. Nanti u mesti ada datang lagi punya. Kalau u tak datang, mesti u ada cerita sama olang lain.” 

Tengoklah macam mana depa berniaga. Sebab tu boleh bertahan sampai ke 60 tahun. Tak sangka perbualan saya dengan tauke cina tadi membuka mata saya untuk berniaga dengan lebih cemerlang lagi. Jika main-main, baik main PS4. Kan? Saya harap you all belajar sesuatu from this posting. Salam.

You Might Also Like

0 comments: