Go-Jek adalah peserta terbaru Unicorn Club

06:22 anas 0 Comments


Nadiem Makarim

Hari ni saya nak berkongsi serba sedikit pasal Go-Jek, sebuah company online yang ditubuhkan pada tahun 2010 oleh Nadiem Makarim. Beliau baru berumur 33 tahun dan apa yang menarik tentang Go-Jek adalah ianya adalah sebuah company transportation online yang dah membantu 250,000 penunggang motosikal dan juga pemandu 4x4, 3000 syarikat dan 35,000 peniaga Go-Food.

Pada permulaan business, konsep perniagaan mereka leinh mirip kepada Uber cumanya mereka lebih bijak kerana memperkenalkan konsep berkongsi motosikal. Jakarta yang terkenal dengan ‘macet’ sudah tentu memerlukan servis seperti ini kerana ianya memudahkan orang untuk bergerak dengan lebih pantas.

Go-Jek

Seterusnya Go-Jek mengembangkan business mereka ke bidang despatch, food deliveries, cleaners and also massages. Pada April tahun 2016, mereka bersaing sangat rapat dengan Uber dan Grab.

Go-Jek telah mencipta rekod terbaru pada 2016 di mana mereka tersenatai dalam ‘Unicorn Club’ setelah menerima funding sebanyak USD 550 million. Valuation terhadap Go-Jek ialah USD 1.3 billion dollar.

Based on my research today, Malaysia still takda company yang berstatus Unicorn lagi. Singapura ada, China ada, India ada, US ada, China ada dan a few more countries.
So di mana Malaysia?

Takkan kita takda company yang boleh cecah Unicorn? Atau perhaps I am destined to explore this?

Anyways, good luck Go-Jek. U made Indonesian proud!


You Might Also Like

0 comments: