Seorang pakcik berkongsi tips mudah belajar arab menggunakan formulasi O&G

03:11 anas 0 Comments

Uncle Adnan - Sebelah kanan.
Throwback masa pi umrah in 2016

Trip saya ke Umrah bermula dengan penerbangan dari KLIA ke Riyadh dan Riyadh ke Madinah. Ketika di Riyadh, saya ada masa dalam 6 jam sebelum penerbangan sambungan ke Madinah. Ketika menunggu flight sambungan, saya sempat berkenalan dengan satu Uncle dari Malaysia.

Umur uncle ni dalam lingkungan 68 tahun dan dia pernah bekerja di Petronas, Dialog etc. Wife dia masih lagi bekerja dan adalah Chairman to Ekuinas and a few other big GLC's.

Uncle ni boleh tahan jugak peramahnya. Banyak benda dia bualkan tapi saya kurang ambik perhatian kerana otak saya time tu asyik piker pasal wife dan anak yang berada di Malaysia. Besides that, saya memang nak focus lebih kepada umrah justeru perbualan tentang keduniaan tidak berapa mendapat minat saya.

Masa di Airport Riyadh sementara tunggu nak ke Madinah, saya dan uncle solat Maghrib dan Isya.

Lepas solat, saya kata kat uncle yang saya nak rehat kat surau je. So dia pun tinggalkan saya sorang-sorang.Masa nak naik flight ke Madinah, sekali lagi dia nak borak but this time, topik dah bertukar 180 degrees!

Cuba teka apa pulak topik yang dibincangkan?

1. Bagaimana untuk fahami Bahasa Arab dalam beberapa jam
2. Bagaimana untuk hafal Quran

Selain tu, Uncle juga menyuruh saya menggunakan ilmu ‘Oil & gas’ untuk menghafal Quran.

1. Project scheduling
2. Parameters
3. Progress report
4. Familiarize with the 114 surah name
5. Buat breakdown surah. So contoh juz amma ada dalam 30 surah, kita kena buat grouping. (7,5,5,7,7 and 7). Setiap group buat satu leader.
6. Use tahajud as exam. Meaning after hafal surah, baca laa masa tahajud.
7. All those Quls are meant for tadika. Takkan dah adults takda improvement.

Uncle ni tak religious but very technical.

“I am an engineer. Senang je. I use logic to memorize Quran” Uncle.

Kesimpulan dari cerita saya, dibumi Makkah, mintak laa benda yang best. Allah akan bagi. Macam saya, Allah bagi saya someone with experience to teach me something valuable.


You Might Also Like

0 comments: