7 jenis pembiayaan perniagaan untuk permulaan perniagaan

02:05 anas 3 Comments

Ramai usahawan yang ingin memulakan perniagaan tapi confuse macam mana nak dapat dana pembiayaan (funding) untuk memulakan business mereka.
Sebenarnya, terdapat beberapa sumber yang ada tetapi sama ada kita tahu atau tak.
Dengan pilihan yang berbagai, seorang usahawan harus pandai pilih supaya mereka tak terjerat dalam pembiayaan nanti.

Disini ingin sayan kongsikan 7 sumber pembiayaan yang boleh diguna pakai untuk bakal usahawan dan juga usahawan yang sedia ada.

1. Simpanan peribadi:

Ini adalah sumber yang paling menarik kerana anda menggunakan wang anda sendiri untuk melonjakkan perniagaan anda dan tidak perlu membayar orang lain dalam proses.

Kelebihan:
  1. Anda mempunyai kawalan penuh terhadap perniagaan anda, dan anda boleh berbuat sesuka hati dengan wang anda.
  2. Kepuasannya adalah anda menggunakan wang anda sendiri untuk membiayai perniagaan.


Keburukan:
  1. Jika perniagaan gagal, semua kerja keras yang anda memasukkan duit ke dalam account saving akhirnya lebur dan sia-sia
  2.  Anda tiada bimbingan daripada mentor.


2. Keluarga dan Kawan:
Anda boleh meminta kawan-kawan, keluarga atau rakan terdekat bagi membantu membiayai perniagaan anda. Jenis pembiayaan ini adalah lebih kepada hubungan itu sendiri dan bukannya penilaian pelan perniagaan yang boleh laksana. Tujuan pembiayaan jenis ini adalah untuk membantu seseorang memulakan perniagaan.

Kelebihan:
  1.  Proses pembiayaan yang lebih cepat dan kaedah pembayaran yang fleksibel.


Keburukan:
  1.  Keluarga dan kawan-kawan menyediakan pembiayaan tanpa menilai daya maju rancangan perniagaan sendiri.


3. Crowdfunding:

Ini melibatkan pembiayaan perniagaan dimana sejumlah wang kecil diambil oleh individu-individu yang ingin melabur terhadap projek seseorang. Kaedah ini popular di internet.

Kelebihan:
  1.  Mempunyai potensi mengembangkan perniagaan dengan mendapatkan sekumpulan pelabur yang boleh membantu mengumpul dana.

Keburukan:
      1.    Memerlukan masa dan dedikasi sebelum keputusan boleh direalisasikan.

4. Angel Investors:

Pelabur Angel adalah individu kaya yang akan menyediakan pembiayaan dalam pertukaran untuk saham ekuiti dalam perniagaan.

Kelebihan:
  1.  Pelabur Angel boleh menawarkan nasihat berharga dan bimbingan kerana mereka mempunyai pengalaman dalam industri anda berada dalam.
  2.  Terma perniagaan yang fleksibel.

Keburukan:
       1.    Anda mungkin terpaksa melepaskan kawalan perniagaan anda sedikit.

5. Venture Capitalist (VC):

Disini, pelabur akan memasukkan sejumlah wang yang besar ke dalam syarikat untuk ditukar dengan saham/ ekuiti syarikat.

Wang akan diperoleh semula apabila syarikat pergi ke bursa atau di beli oleh syarikat lain.
Venture capitalists hanya akan teroka sesuatu syarikat jika potensinya besar dan memberi pulangan yang lumayan kepada mereka.

Kelebihan:
  1.  VC bukan sahaja menyediakan pembiayaan, tetapi boleh menawarkan kepakaran dan bimbingan untuk membantu membangunkan perniagaan.
  2.  VC memberikan kredibiliti perniagaan serta-merta dan membuka pintu lain ke rangkaian yang luas seperti networking yang bagus, pelabur lain dan juga rakan kongsi.

Keburukan:
      1.    Anda mungkin terpaksa melepaskan sebahagian besar perniagaan anda kerana jumlah yang besar hasil daripada laburan VC terhadap syarikat anda.

6. Pinjaman Bank:

Pinjaman bank adalah sumber popular pembiayaan bagi ramai bakal usahawan. Sebelum memohon untuk pinjaman bank, ia adalah penting untuk memastikan bahawa anda akan juga mendapat pendidikan tentang pelbagai pilihan yang ada dan kadar faedah yang datang dengan setiap pilihan.

Kelebihan:
  1.  Terdapat pilihan pembiayaan yang berbeza bergantung kepada keperluan anda.
  2. Proses pembiayaan adalah agak cepat jika anda layak.
  3.  Anda tidak perlu melepaskan kawalan ke atas perniagaan anda.

Keburukan:
  1.   Memerlukan banyak dokumentasi yang boleh memenatkan dan memakan masa. Anda perlu mendidik diri sendiri tentang pilihan yang terbaik untuk anda; jika tidak, anda mungkin akhirnya memilih satu perjanjian yang akhirnya akan menjejaskan perniagaan anda. 
  2. Wang pinjaman hasrus dibayar balik sama ada perniagaan itu berjaya atau tidak. Jika anda gagal, anda mungkin akan kehilangan asset jika ada.


7. Skim penjiman atau grant untuk Perniagaan Kecil (SME grant):

Ini melibatkan pembiayaan daripada pentadbiran kerajaan yang dikhaskan untuk membantu perniagaan kecil untuk berjaya. Bantuan perniagaan kecil SME mendapatkan modal dan memastikan bahawa peratusan tertentu daripada kontrak dianugerahkan kepada perniagaan kecil.

Kelebihan:
Membantu memperbaiki hubungan antara pemberi pinjaman dan peminjam.Peluang Peningkatan mendapat pinjaman bank jika pinjaman SBA itu diuruskan dengan betul.

Keburukan:

  1. Garis panduan kelayakan yang ketat.
  2. Untuk membantu anda memilih sumber pembiayaan yang sesuai untuk perniagaan anda, pastikan anda menyemak keperluan kewangan anda, kelayakan, dan yang mendesak pembiayaan.
  3. Sesetengah sumber pembiayaan memerlukan keperluan tertentu untuk diselesaikan sebelum anda layak. Oleh itu, penting untuk anda dapatkan didikan mengenai plan pembiayaan ini.
So sekarang anda dah pun tahu apa seumber-sumber yang ada. So pilihlah yang terbaik untuk meneruskan rancangan perniagaan anda.


You Might Also Like

3 comments:

  1. Saya telah kehilangan banyak masa untuk syarikat pinjaman palsu yang cuba mendapatkan pinjaman. tetapi itu tidak berlaku lagi.

    Nah, saya melihat komen pada blog oleh Marianne Low yang memberi keterangan tentang mendapatkan pinjaman dari seorang ibu Susan bowman, yang saya fikir sebagai salah satu syarikat palsu ini. Kemudian saya memutuskan untuk menghubunginya dan mencubanya semula .... Mengejutkan saya selepas prosedur yang diberikan kepada saya oleh ibu Susan. Kemudian dia meyakinkan saya bahawa saya akan dibiayai oleh bank langsung dari Indonesia yang harus saya pegang. Saya menunggu sehingga pinjaman saya diproses dan diluluskan dan kemudian saya mendapat pinjaman saya memohon langsung ke akaun bank saya tanpa bayaran tambahan ... Semoga Allah memberkati ibu Susan untuk kerja yang indah yang dia lakukan ..... Kebanyakan kawan saya yang memerlukan pinjaman juga dikenakan dan mereka mendapat pinjaman juga ....

    Anda boleh menghubungi ibu Susan bowman dengan e-mel ini (Susanbowmanloancompany@gmail.com)
    Juga pada whatsapp 12027538718
    untuk pinjaman anda sendiri dia tidak menipu saya

    Dan jika anda juga boleh menghubungi saya di email ini jika anda takut: aelok36@gmail.com

    ReplyDelete
  2. BERITA BAIK

    Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, anda memikirkan memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat , Dan segala macam pinjaman pada kadar faedah 2%. Kami adalah Syarikat Pinjaman yang sah, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyuman di wajah mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:
    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    dan anda juga boleh pergi ke syarikat Via whatsapp dengan nombor ini
    +120275328718
    anda boleh memanggil atau teks kami pada nombor itu

    ReplyDelete
  3. Nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    E-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)
    Puan Rebecca Walker (rebeccawalker700@gmail.com)
    Nama saya Puan Parwati Dudi, saya seorang wanita bisnis dari Indonesia saya kalah tetapi 20 juta rupiah Indonesia kepada peminjam pinjaman palsu dan toko saya dekat dan saya kehilangan harapan dalam kehidupan pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet saya melihat kesaksian dalam talian tentang rakan yang mendapat pinjaman `dari Puan Rebecca Walker. Saya diberitahu bahawa dia adalah seorang ibu yang jujur, jadi saya memohon pinjaman 100 juta rupiah Indonesia dari ibu sehingga setelah proses pinjaman, pinjaman saya dipindahkan ke rekening bank saya dan hari ini, saya memiliki toko yang menjalankan perniagaan saya dan hari ini saya telah melunaskan hutang saya, terima kasih kepada Ibu Rebecca Walker dia adalah seorang ibu yang baik. Jadi saya berjanji untuk memberi keterangan dan berkongsi berita baik saya setiap hari dan anda juga boleh menghubungi e-mel ibu (rebeccawalker700@gmail.com)
    jika anda memerlukan sebarang maklumat tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Rebecca Walker, anda sangat bebas untuk menghubungi saya di nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dia dan melindunginya kerana dia adalah orang yang baik.

    ReplyDelete