Masa oh masa - Demi masa yang semakin laju meninggalkan kita

20:30 anas 0 Comments




“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan saling menasihati supaya mentaati kebenaran dan saling menasihati supaya menetapi kesabaran.” (Surah al-Asr 103:1-3)


Sunday, 19/5/19 – Mama’s house, Subang Jaya

Aku bukak laptop untuk check facebook and pastu saja bukak blog wife aku. Aku Nampak dalam bulan puasa ni, dia dah berjaya update blog 5 kali. The target was everyday tapi oklah kan? Rather than takda.

Anyway, pastu aku bukak pulak blogspot saja nak check apa citer laa aku punya own blog. Rupanya the last time aku update was a year ago. 

Haha.

Kat sini aku nampak sesuatu. Betullah Allah kata dalam surah Al-Asr dimana manusia sesungguhnya hidup dalam kerugian. Ya, memang kerugian lebih-lebih lagi yang tidak menghargai masa mereka.

Masa adalah satu komoditi yang diberi sama rata kepada setiap manusia. 24 jam sehari. Takda sorang pun yang ada lebih atau kurang.

Jadi, bila aku lihat sendiri aku punya own time management, aku nampak pengurusan masa adalah sesuatu yang aku sangat lemah walaupun aku rasa dah banyak dah aku improve jika nak dibandingkan dulu masa aku muda.

Skang ni at the age of 36, banyak jugak aku dah achieve tapi the question is can I do better than what I have now?

Theoretically I believe so.

Aku rasa if I can do more things especially beneficial things, life can be improved 10x and I can also help more people along the way.

Saying thing, I don’t want to be living life as it is anymore. I want it to be a GREAT LIFE. How great? GREAT THAT it does scare the people who hear it.

A lot of people yang made it in this world, they have control of the time. They don’t just let the time control them. 

They plan and take action based on each minute of the time.

Mana mungkin Allah bagitau manusia pasal masa jika masa tak penting kan?

Masa oh masa.




You Might Also Like

0 comments: