Tips No. 1 Untuk Berjaya: Buang Sifat Malas Terlebih Dahulu

01:12 anas 0 Comments

Dalam dua minggu yang lalu, saya dan isteri mendapat idea yang bertalu-talu untuk business kami dan bila dikira balik, keuntungannya boleh mencecah jutaan ringgit. Kami sampai terduduk dan kepenatan bila waktu malam sebab terlampau asyik dengan idea yang meletop-letop.

“ Ya Allah. Baru I tau perasaan macam mana jutawan-jutawan selalu rasa. Ini baru Allah bagi rasa dari sudut idea. Jika ditakdirka berjaya idea kita, banyak perbezaan yang akan berlaku nanti.” Bilang saya kepada isteri saya.

Lepas cuti Tahun Baru Cina, momentum kami agak turun sikit dan saya pun buat analisa saya sendiri. Apa yang saya dapati adalah:

Untuk kita berjaya, kita sebenarnya perlukan beberapa perkara penting iaitu idea, usaha yang berterusan dan juga nasib atau dalam Islam, rezeki Allah.

Bila kita buat survey ringkas orang yang berjaya dengan orang yang tidak berjaya, apa yang membezakan mereka adalah tindakan yang berterusan. Tanpa tindakan yang berterusan, impian hanya tinggal impian. Cita-cita hanyalah impian. Ini dah ibarat seperti Mat Jenin. Kerja nak berangan jer tapi hasil takda.
Kalaulah Rasullullah s.a.w. Cuma hidup berangan, sudah pasti Islam tidak akan kekal sehingga 1400 tahun.

Jika Usain Bolt adalah seorang yang berangan juga, sudah pasti beliau tidak akan menang 3 Olympic yang berbeza.
Lagi satu, orang yang berjaya kebanyakkan suka bangun pagi dan mereka bangun tersangat pagi iaitu pada pukul 5 pagi. Inilah waktu yang dikatakan bumi sedang mendengar rintihan makhluk yang ingin berjaya. Ya ker? Dalam Islam pun ada mengatakan tentang ni dan banyak orang Barat yang suka bangun awal untuk beryoga, bermeditasi, dan juga untuk rancang kehidupan seharian mereka.

Sekarang ni masalah saya yang utama adalah waktu bangun kerana saya kerap bangun pukul 6 lebih yang lebih menjurus kepada pukul 7 pagi. Saya rasa macam tak best sebab 2 jam saya dah terlewat dari kehidupan orang yang berjaya.

Selagi saya tak boleh bangun tepat pukul 5 pagi dan melakukannya secara istiqomah, saya tau saya masih jauh dari sumber kejayaan.

Semoga dengan entry saya kali ini akan membantu saya dan pembaca agar sama-sama kita buat muhasabah diri jika kita ingin tergolong dalam golongan orang yang ingin berjaya dunia akhirat.

You Might Also Like

0 comments: