4 Jenia Kategori Pelancong : Anda Yang Mana Satu?

08:13 anas 0 Comments

Ramai di kalangan kita yang suka melancongkan? Tapi, tahu tak kita tergolong dalam golongan yang macam mana? Well, ada 4 jenis kategori pelancong yang mana anda mungkin salah satunya. 

1.      Culturist
Golongan ini travel bukan sekadar melancong malahan mereka travel untuk menambahkan pengalaman hidup mereka dengan budaya baru yang boleh mereka perolehi dari travelling mereka. Mereka biasanya akan bergaul dengan golongan tempatan untuk mendalami budaya orang tempatan. Kebiasaannya, golongan ini lebih suka ke tempat bersejarah atau menghadiri upacara pihak tempatan.

2.      Relaxer
Golongan ini lebih dikenali dengan traveller santai. Mereka akan menggunakan percutian mereka untuk santai secara maksimum. Kebanyakkan dari mereka akan menikmati aktiviti seperti mengunjungi spa atau berjemur di pantai. Tempat paling sesuai dikunjungi golongan ini adalah pulau yang mempunyai pantai atapun kawasan pergunungan yang sangat releks.

3.      Discoverer
Golongan ini lebih suka travel ke tempat yang tidak banyak orang pergi kerana mereka lebih suka ke tempat yang masih lagi ‘virgin’ atau ‘dara’ kerana tidak banyak orang yang ke situ. Mereka sukakan lain dari lain dan mereka biasanya akan teruja bila berkongsi cerita travelling mereka dengan keluarga atau rakan mereka sekembalinya mereka dari percutian mereka.

4.      Adventurer
Mereka yang meminati aktiviti lasak akan berada di dalam kelompok adventure. Mereka kebiasaannya akan mencari sesuatu aktiviti yang boleh memberi ‘adrenaline rush’ seperti
mendaki gunung, menyusuri sungai dengan kayak, bawak kereta pacuan 4 roda, tangkap ikan di lautan dalam, naik rollercoaster berkelajuan tinggi dan banyak lagi. Misi utama mereka adalah untuk menakluki semua tempat yang mereka pergi. Kepuasan! Itulah misi adventurer.

Nota:
Untuk para gadis yang tergolong dalam golongan yang suka melancong, travel telekung adalah salah satu barang wajib yang perlu ada di dalam list barangan yang perlu di bawa.

Ingat, macam mana kita ingin enjoy sekalipun, jangan lupa kepada tanggungjawab kita sebagai seorang Muslimah moden!

Travel Telekung - Telekung Sofia dari www.zaahara.com (Pandangan lengkap)
Travel Telekung - Telekung Sofia dari www.zaahara.com 



 
Travel Telekung - Telekung Sofia dari www.zaahara.com (Pandangan sisi)

You Might Also Like

0 comments: